برگزاری بزرگداشت روز استاد
تجلیل از اساتید وپژ وهشگران آموزشکده های فنی و حرفهای پسران ودختران آمل
مراسم تجلیل از اساتید وپژوهشگران آموزشکده های فنی و حرفهای پسران علامه حسن زاده آمل ودختران توحید با حضور مسئولین کشوری ، استانی در آموزشکده فنی و حرفهای پسران علامه حسن زاده املی برگزارشد
مراسم تجلیل از اساتید وپژوهشگران آموزشکده های فنی و حرفهای پسران علامه حسن زاده آمل ودختران توحید با حضور مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه فنی و حرفهای کشور، رئیس ومعاونین دانشگاه فنی وحرفه ای مازندران ، امام جمعه آمل ، نماینده مردم شهرستان آمل درمجلس ، روسای دانشگاه فنی وحرفه ای مازندران ، روسای هنرستانهای شهرستان آمل ودیگر مدعوین در آموزشکده فنی و حرفهای پسران علامه حسن زاده املی برگزارشد .
حسین سلمانی عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای با تاکید بر حضور پر شور در انتخابات پیش رو بیان داشت:در آستانه یک رویداد سیاسی و اجتماعی به سر می بریم و در آینده نزدیک دولت سیزدهم جمهوری اسلامی آغاز به کار خواهد کرد و همگان شاهد این موضوع هستیم که محور اصلی تبلیغات و مناظرات نامزدهای ریاست جمهوری در دو حوزه اقتصاد و اشتغال است.
در مرور نامگذاری سال های یک دهه اخیر از سوی مقام معظم رهبری از سال 90 تاکنون به نکات مهم و کلیدی بر خورد می کنیم
وی افزود: در مرور نامگذاری سال های یک دهه اخیر از سوی مقام معظم رهبری از سال 90 تاکنون به نکات مهم و کلیدی بر خورد می کنیم . سال 1390 جهش اقتصادی، (1391) تولید ملی، حمایت از کارو سرمایه ایرانی(1392) حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی( 1393) اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی(1394) اقتدار ملی و اشتغال آفرینی (1395) اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل( 1396) اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال (1397) حمایت از کالای ایرانی (1398) رونق تولید (1399) جهش تولید (1400)و سال پیش رو هم از سوی معظم له، تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها نام گرفت.
عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: کلید واژه مشترک تمام این نام ها در اقتصاد، اشتغال و فرهنگ کار است. مقام معظم رهبری دقیقا در سال 1390 که درآمد های ارزی کشور بیش از 110 میلیارد دلار بوده است، با جهش اقتصادی به دنبال سیاست گذاری خاصی بوده اند که بعد از یک دهه مدیران اجرایی به اهمیت آن پی برده اند.
وی گفت: منبع مالی دولت ها در دنیا از فروش منابع و ذخایر یا از طریق ایحاد ارزش افزوده شامل تولید محصول، دانش فنی و فروش خدمات تامین می شود. پس یکی از روش های تأمین منابع مالی فروش خدمات فنی و مهندسی است و نیاز به تکنسین ماهر چه در داخل کشور و یا کشورهای همسایه مهمترین بخش فروش خدمات فنی و حرفه ای است و این رسالت دانشگاه فنی و حرفه ای و سایر بخش های آموزش عالی مهارتی است.
سلمانی تصریح کرد: نیاز اصلی اقتصاد کشور اشتغال و ارزآوری هست. روش های متعددی برای این امر توسط کارشناسان مطرح می شود اما انچه که مغفول مانده اشتغال فراسرزمینی در کشورهای همسایه به منظور ایجاد یک شبکه مویرگی درآمد ارزی است.
وی خاطر نشان کرد:امروز در آمد یک تکنسین ماهر در کشورهای همسایه تا ده هزار یورو در ماه می باشد و سهم ایران از این بازار گسترده در کشورهای همسایه اندک است.
خصوصا اینکه به دلیل بافت فرهنگی دانشجویان این دانشگاه که عموما از قشر متوسط و محروم جامعه هستند وابستگی خانوادگی و عاطفی مانع از مهاجرت دایم این افراد می شود.
مدیرکل روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای با اشاره بر تجربیات کشور هایی مانند چین و هندوستان بیان داشت: کشور چین در یک دوره چهل ساله 800 میلیون شغل ایجاد نمود که قسمت مهمی از ان فراسرزمینی بوده است. بازار کار کشورهای همسایه جنوبی ما در حال حاضر بیشتر در اختیار تکنسین های ماهر هندی و چینی است.
وی عنوان کرد: باراک اوباما در آخرین سخنرانی سالانه کنگره امریکا در سال 1394 اشاره کرده که برای رشد اقتصادی و برتری آمریکا نیازمند است که به آموزش مهارت محور توجه نماید و دوسال تحصیل در کالج ها (اموزشکده های فنی و حرفه ای ) را رایگان سازد و برای رسیدن به این هدف باید جنگید.
این مقام مسوول خاطر نشان کرد: همین مسیر را اقتصادهای نوظهور در کشور های برزیل، هند، روسیه، کشورهای آ س آن و چین نیز در سال های اخیر می پیمایند
دلیل اقبال دانش آموزان در کشورهای نظیر کانادا، فنلاند، آلمان و غیره به سمت کالج ها و انستیتوهای تکنولوزی همین نیاز بازار کار است، در حالی که در کشور ما 500 هزار دانش آموز هر سال در رشته تجربی برای 5000 صندلی دانشگاه در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی رقابت می کنند در حالی که همین رشته ها نیز با بحران اشتغال مواجه می باشند.
سلمانی افزود: در حال حاضر بیشتر از سرمایه گذاری اقتصادی به سرمایه گذاری فرهنگی نیاز داریم. سرمایه گذاری های اقتصادی در آموزش و کارگاه ها با توجه به سرعت تولید تکنولوژی و فناوری در عین حال که ضرورتی مهم است اما همواره با محدودیت منابع مواجه می باشد. اگر بتوایم فرهنگ آموزش های دوگانه را با صنایع که نمونه های موفق آن با همکاری شرکت جی پلاس و مجموعه گلدیران، سندیکا آسانسور ایران که در دانشگاه فنی و حرفه ای رقم خورد در سراسر کشور پیاده نماییم گام بلند و ماندگاری برداشته می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای اشاره کرد: قدمت آموزش عالی مهارتی در ایران به 175 سال قبل و شکل گیری اولیه آن توسط امیرکبیر و میرزا حسین سپهسالار در سال 1225 برمی گردد، تاسیس هنرستان های صنعتی و هنرستان های عالی که بعدها به انستیتو تکنولوژی و آموزشکده های فنی و حرفه ای تغییر نام یافت در ترویجگری آموزش مهارتی استفاده مطلوبی نگردید.
**معظل اشتغال نه منفعلانه بلکه هوشمندانه برخورد نماییم
وی گفت: در برخی از استان ها حتی ساختمان های نهاد حاکمیتی مانند دیوان محاسبات جهت توسعه آموزش مهارتی به دانشگاه فنی و حرفه ای انتقال یافته است پس معتقدم برای توسعه فرهنگی و هدایت تحصیلی دانش آموزان نباید منتظر مجلس، دولت یا مسول دیگری باشیم هر یک از ما می توانیم مروج این اقدام باشیم تا از هدر رفت انرژی و زمان جوانان جلوگیری نموده و با معظل اشتغال نه منفعلانه بلکه هوشمندانه برخورد نماییم، که ضمن تقدیر نمونه عملیاتی آن اقدام مناسب دکتر قاسمی و همکارانشان در ارتباط با صنایع مانند کاله و دابو صنعت است
دکتر امیر حیاتی رئیس دانشگاه فنی وحرفه ای استان مازندران با بیان اینکه قدر ومنزلت معلمان بسیار حائز اهمیت است گفت : سطح جامعه بالاتر از سطح معلمان نیست ویکی از دلایل عمده فضای اجتماعی درتمام حوزه ها بی مهری نسبت به جامعه معلمان است .
وی تاکید کرد : درآستانه انتخابات ریاست جمهوری معلمان وقشر زحمتکش فرهنگیان ابزاری دردست کاندیداها نباشد که سو استفاده قرارگیرد .
**خانواده بزرگ فنی وحرفه ای ودرراس آن دکتر صالحی عمران خدمات موثری به جامعه می دهد
رئیس دانشگاه فنی وحرفه ای استان مازندران اشاره کرد : خانواده بزرگ فنی وحرفه ای ودرراس آن دکتر صالحی عمران خدمات موثری به جامعه می دهد که خوشبختانه نگاه نسبت به این دانشگاه بسیار عوض شده است و بخش اعظمی ازدانش آموزان آگاهانه این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند .
دکتر حیاتی یادآورشد : شرایطی فراهم شد که افرادی که دردانشگاه فنی وحرفه ای مشغول به تدریس هستند روحیه فرهنگ کار آفرینی راداشته باشند وتوقع اینست که این عزیزان مدافع فرهنگ کارآفرینی درجامعه باشند .
وی درپایان از خدمات ارزنده دانشگاه فنی وحرفه ای دختران توحید آمل که درزمان اوج گیری کرونا اقدامات قابل توجه ای داشتند تقدیر وتشکر نمود .
**در دانشگاه علامه حسن زاده آملی شاهد کارهای خوبی بودیم که باید مورد توجه ، تقویت وحمایت قرار گیرند .
حجت الاسلام والمسلمین سید جلیل مرتضوی امام جمعه آمل بات بیان اینکه روسای قبلی وفعلی دانشگاه فنی وحرفه ای کشور از مازندران بودند گفت : درحاضر دکتر صالحی عمران فرزند این دیار که مسئولیت این دانشگاه رادارندوبا برنامه ریزی شاهد اقدامات بسیار موثر وتاثیر گذاری در جامعه هستیم .
وی اشاره کرد : دربازدیدهای که از دانشگاه علامه حسن زاده آملی داشتم شاهد کارهای خوبی بودیم که باید مورد توجه ، تقویت وحمایت قرار گیرند .
**با کمک وهمت جوانان در عرصه های مختلف به خودکفایی برسیم
دکتر رضا حاجی پور نماینده مردم شهرستان آمل وسخنگو کمیسیون علوم وتحقیات مجلس با تاکید براینکه توسط همین جوانان پله های ترقی را به سهولت طی می کنیم گفت : امروز به عنوان تنها کشوری درمنطقه هستیم که قدرت بازدارندگی را احیا کردیم وابرقدرت ها جرات نمی کنند درمقابل کشورمان ایستادگی کنند .
وی اشاره کرد : درکمیسیون علوم وتحقیقات مجلس درکنار دانشگاه فنی وحرفه ای کشور هستیم که خوشبختانه معلمان واساتید این دانشگاه در کنار دیگر معلمان دیده شدند که برای همسان سازی حقوق معلمان کلیت آن در مجلس تصویب شد .
وی عنوان داشت: باید به داشته های یمان توجه کنیم و با کمک وهمت جوانان در عرصه های مختلف به خودکفایی برسیم .
**با نگاه بلند دکتر صالحی عمران ریاست دانشگاه بتوانیم رشته های که مورد نیاز جامعه است را گسترش بدهیم .
دکتر قربان قاسمی رئیس آموزشکده فنی و حرفهای علامه حسن زاده آملی با قدردانی از حضور مسئولین دراین مراسم گفت : مدتها درفکر این بودیم که با توجه به شرایط کرونایی مراسمی درخورشان معلمان وپژ وهشگران برگزار کنیم وامروز این فرصت بسیار خوب بوجود آمد که بتوانیم مراسم باشکوهی را برگزار کنیم .
وی با بیان اینکه همدلی وهمراهی بسیار خوبی با روسای هنرستانهای شهرستان آمل وجوددارد ادامه داد : رشته های که دراین دانشگاه وجوددارد حاصل زحمات کارشناسان آموزش وپرورش می باشد که باتوجه به نگاه بلند دکتر صالحی عمران ریاست دانشگاه بتوانیم رشته های که مورد نیاز جامعه است را گسترش بدهیم .
وی تاکید کرد : تحصیل در مقاطع کاردانی وکارشناسی دراین دانشگاه رایگان است عنوان داشت : تلاش وهمت کنیم که دانش اموزان شهرمان جهت ادامه تحصیل وبا توجه به هزینه بالا به شهرهای دیگر عزیمت نکنند .
رئیس آموزشکده فنی و حرفهای علامه حسن زاده آملی یادآورشد : این آموزشکده تا سال تحصیلی 400-1399 در 4 رشته کارشناسی که شامل مهندسی تکنولوژی الکترونیک کاربردی ، مهندسی تکنولوژی ساخت وتولید ، مهندسی تکنولوژی خودرو و مهندسی معماری و5 رشته کاردانی الکترونیک عمومی ، برق الکترونیک ابزار دقیق ، مکانیک ماشین های صنعتی ، مکانیک خودرو و معماری داخلی پذیرش دانشجو داشته واز سال تحصیلی 401-1400 با تاتیدیه 5 رشته جدید تربیت بدنی ، تعمیر ونگهداری خودرو ، عمران ، کامپیوتر و الکترو تکنیک تعداد رشته های آموزشکده رابه به 10 رشته افزایش داده است .
وی تاکید : فارغ التحصیلان رشته مهندسی معماری دارای دوگرایش هنری وفنی می توانند پروانه اشتغال نظام مهندسی را اخذ نمایند .
در پایان به ریاست ومسئول امورمالی سابق دانشکده فنی وحرفه ای علامه حسن زاده آملی ، اساتید وپژوهشگران لوح تقدیر اهدا شد .